Hore

KnowHow

Know-how to sú tajné recepty a postupy. Skúsenosti, znalosti, schopnosti a informácie.
Know-how je mať kontakty, ale aj inštinkt, odhad, nadhľad a prehľad. Vedieť ako na to a nezaváhať..
Tu je pár tajných receptov z knihy čarov a kúziel event marketingu.
Pár postrehov, pár vysvetlení, pár názorov…  

Ale osobná skúsenosť je najviac!
Nezažiješ, nevieš… 

Povedzme si na rovinu, organizovať event nie je veľká veda,
netreba na to špeciálne vzdelanie, neštiepite atómy ani nestaviate rakety.
Pri všetkej sebakritike, event vie zorganizovať každá schopnejšia asistentka, každý kreatívnejší šéf, každá motivovanejšia nevesta aj každý akčnejší 40tnik.
Rozdiel je v KVALITEKNOW HOW
V skúsenostiach, v detailoch, v dokonalom prevedení a presne premyslených krokoch,
v tom, že práve nám to napadne, my vieme, x krát sme to zažili, poučili sa,
v tom, že máme veci overené a vyskúšané

Event manager musí mať v sebe KREATIVITU
musí mať nápady a sledovať TRENDY
mal by byť v obraze a IN

Musí mať SKÚSENOSTI
aby vedel, čo bude fungovať a ako to vo finále bude celé fungovať
17 rokov
je už dostatočne veľa

Musí byť aj schopný PSYCHOLÓG
aby pochopil cieľovú skupinu, správne odhadol, čo sa jej bude páčiť,
čo ju bude baviť a čo v nej vyvolá EMÓCIU

Musí poznať klienta, pochopiť HODNOTY
cítiť značku a firemnú kultúru,
pochopiť štýl, myslenie, spôsob práce

Managovanie eventov je práca s ľuďmi, klientami, dodávateľmi, umelcami,
veľmi rôznorodými INDIVIDUALITAMI

Event manager musí byť dobrý OBCHODNÍK
a prezentátor, aby svoje nápady dokázal predať klientovi

Všetky svoje nápady musí vedieť naceniť a
pripraviť detailný a pomerne presný ROZPOČET

Musí byť dobrý MANAGER
aby to celé dokázal skoordinovať a zrealizovať

Schopný event manager musí všetkým oblastiam v ktorých sa pohybuje rozumieť,
ale aby všetko stíhal, väčšinu vecí OUTSOURCUJE
to mu dáva priestor a slobodu na kreativitu

Musí mať skvelé KONTAKTY
aby všetko, čo vymyslel aj vybavil a dotiahol do konca.
Jeho tím a podriadení sú všetci jeho dodávatelia.

Musí mať ŠTÝL
lebo eventy sú štýlová a moderná záležitosť,
ľudia sa tam majú cítiť dobre, má to celé dobre vyzerať
Aj event manager by mal dobre vyzerať

Event ešte stále funguje v reálnom, hmotnom svete
(napriek invázii toho virtuálneho),
preto je dôležité miesto, LOKÁCIA.

Event manager musí byť trochu aj ARCHITEKT.
Musí mať predstavivosť, musí vedieť navrhnúť dispozičné riešenie,
ktoré bude funkčné a estetické zároveň.

Musí byť tiež DESIGNÉR,
aby bol event efektný, štýlový a mal atmosféru.

Musí zvládnuť aj DEKORÁCIE,
aby bola architektúra a design zvládnuté do posledného detailu.

Zmysel pre DETAIL
je ďalšia cenná vlastnosť.
Kvalita tkvie v dobre zvládnutých a dotiahnutých detailoch.

Event manager musí byť trochu FASHIONISTA aj STYLISTA
nie len aby išiel sám príkladom, ale aby aj staff  a všetky detaily vyzerali moderne.

Musí byť GURMÁN
lebo jedným z prvých kritérií podľa ktorých ľudia hodnotia event je, či bolo dostatok kvalitného jedla. Musí vedieť, čo je to dostatok aj čo je to kvalita.

Je fajn, keď je CESTOVATEĽ
lebo tam získa skúsenosti, zážitky a INŠPIRÁCIU

A je x ďalších vecí, ktoré je fajn mať, ktorými je fajn byť, ktoré je fajn robiť…
na ceste k DOKONALOSTI

Brainstorming je proces

Slovenských ekvivalent to nemá, ako mnohé ďalšie výstižné slová. Mozgobúrkovanie znie dosť od veci. Že ide o kolektívny kreatívny proces, kde sa má spoločnými silami prísť na nejakú kreatívnu, unikátnu a svetabornú myšlienku asi viete. Ale väčšinou to nefunguje tak, že len prídete a nápady sa sypú. Na brainstorming je fajn sa pripraviť.

Prečítať si, ujasniť si a pochopiť brief je krok prvý. Potom sa zamyslite. Mne idú najlepšie nápady bezprostredne po prvom prečítaní briefu. Píšte si ich, kreslite, nahrávajte. Na brainstormingu akoby ste našli! Máte už nejakú predstavu, pokračujte. Inšpirujte sa, hľadajte, pozerajte sa okolo seba alebo aspoň do googlu. A opäť vymýšľajte, kreujte.

Vymýšľanie kreatívneho konceptu eventu je vec skúseností, prehľadu, štýlu, moderných trendov. Klaďte si otázky, hľadajte asociácie, pozerajte obrázky…

A potom v tom hľadajte zmysel, koncept, líniu, celé to musí držať pokope, musí to mať hlavu a pätu, to je dôležité.

Keď prídete na brainstormig inšpirujte sa ďalej. Uvažujte nad nápadmi kolegov, dopĺňajte sa, posúvajte svoje nápady ďalej. A opäť klaďte si otázky, hľadajte asociácie…

Kreativita je inteligencia, ktorá sa zabáva (Albert Einstein)

Vyrástla som v znamení kvality a štýlu

Vždy ma bavili veľké veci. Tak som 12r pracovala pre veľkú agentúru, lebo tie robili veľké eventy pre veľkých klientov. Vychovali ma „v znamení kvality a štýlu“. Obsah a 100% exekúcia, kde sú dotiahnuté všetky detaily je jedna vec, taká pomerne samozrejmá (lebo veď čo už iné by ste o sebe tvrdili). Ale čo forma? Priznajme si na rovinu, nie sme Taliani a štýl naozaj nie je doménov tohto národa (a susedné sú na tom ešte horšie). Ale učiť by sme sa mu mali, aby sme sa posunuli ďalej. Áno sú aj dôležitejšie hodnoty, ale žijeme v hmotnom, vizuálnom svete, tak by sme sa mali kultivovať aj túto stránku veci. Podľa môjho názoru je to zodpovednosť a kompetencia tej skupiny ľudí, ktorá pracuje s modernými trendami, s vizuálom, nech už v akejkoľvek podobe. Od módnych návrhárov, maliarov, architektov až po influencerov a ľudí pracujúcich s tak komerčným „umením“ akým je marketing.

Do it big, do it right and do it with style.

A ty máš aký veľký team?

Napriek tomu, že na poslednom pracovnom pohovore som bola ešte počas vysokej školy, predpokladám, že otázka o počte podriadených v teame je taká pomerne obvyklá. Slúži na to, aby sa zistilo, aký veľký manager uchádzač je. Aj kamaráti z korporátov udávajú svoju pozíciu veľkosťou teamu, ktorí majú pod sebou. Predstavujem si to ako kone pod kapotou auta, tie určujú kto je väčší frajer. Alebo aj nie…

Event management funguje trochu inak. Eventy sú špecifický a kreatívny biznis, ktorý nikdy nebeží podľa šablóny. V závislosti od konceptu potrebujete vždy niečo iné, nové, potrebujete to niekde inde alebo nejak inak… aby ste vynikli, zaujali a „priniesli unikátny zážitok“ (citát zo 100% briefov). Logicky potrebujete aj vždy trochu iné zloženie teamu. Mať ich inhouse by bolo za takýchto okolností fakt neefektívne. Váš team to sú aj speváci a kapely, moderátori, tanečníci, občas modelky, herci, ale aj stylisti, vizážisti, fotografi, kameramani… a niekedy aj Team. No a potom samozrejme externí dodávatelia typu zvuková a svetelná technika, scény, mobiliár a dekorácie, catering, hostessky, zdravotníci, sbs-kári, občas aj plavčík, hasič alebo cateringový auditor. Váš team je aj grafik, dtp-ák, aj produkcia, ktorá všetko vyrobí, aj účtovníčka, ktorej pošlete všetky tie faktúry.

Ale ani jeden z nich nemusí byť váš kolega ani podriadený. Všetci sú partneri.

Veľkosť teamu event managera je 1-1000, vyberte si.

Nemôžem dýchať

Môj asi najobľúbenejší situačný vtip z event managementu. Kolegyňa volá s managerom kapely Gladiátor a pýta sa na playlist, ten odpovedá odpovedá „Nemôžem dýchať… Láska…“ a kolegyňa empaticky a trochu zmätene reaguje „Tak ja vám teda zavolám neskôr…“

Koľko chcete minúť

Vždy ide o peniaze. Všetci robia biznis ako zárobkovú činnosť. O tom, že vás to má aj baviť, inokedy. Klient míňa, aby zlepšil svoj biznis, image, urobil radosť zamestnancom, dobrý dojem na partnerov, no, niečo za tým skrátka vždy je. Klient ide míňať, agentúra zarábať. Musí sa to niekde stretnúť. Klient väčšinou vie, koľko chce minúť. Aj keď si kupujete auto alebo byt, máte trochu predstavu, kde sa asi pohybujete. Je lepšie to vedieť a hlavne povedať na rovinu, lebo je to jedna zo základných informácií v briefe a jeden z hlavných mantinelov, ktorých sa agentúra vo svojom kreatívnom rozlete drží. Je fajn, keď má klient za svoj rozpočet aj reálne očakávania a tomu prispôsobené zadanie. Nemôžete chcieť nový luxusný športový cabriolet v plnej výbave vhodný do terénu aj na campovanie za 10tis euro. Teda chcieť môžete, ale netreba s tým zbytočne zaťažovať ostatných.

No money, no funny honey

Inatagamable

Svetu vládnu fotky a obrázky. Nám vládnu! Bavia nás, žijeme s nimi, uvažujeme v nich a o nich. Je jedno, či je to dobre alebo zle a či sme tým už zdegenerovaní, zoberme si z toho to pozitívne. Instagram aj Pinterest nás učí štýlu, estetike. Máte obrovskú možnosť výberu, obrovské množstvo inšpirácie. A to je dobré. Žijeme vo vizuálnom, hmotnom svete (aj v inom, ale to je na inú debatu). Nie je jediný dôvod, aby sme si ten svet neurobili pekný, príťažlivý, estetický. Nie je na tom nič proti vyšším hodnotám a princípom. Je skrátka lepšie, keď je niečo pekné ako škaredé. To je celé. Nič iné za tým nehľadajme.

No a eventy majú byť pekné, štýlové, s vkusom a ešte aj instagramable. Nepreložiteľný výraz, ktorý som raz našla v briefe a zapáčil sa mi. Voľný preklad by bol „tak pekné, aby to bolo dobré aj na instagram“. Tak pekný má byť event, tak pekné majú byť fotky.

Instagram feeling sa dá získať skúsenosťami, skrátka si to napozeráte, pravidelne absorbujete a občas sa nad tým konceptom aj zamyslíte, nájdete kľúč k peknej fotke, k peknému prostrediu, pozadiu…

A že krása je subjektívna? Je! Ale sú nejaké módne trendy, nejaká doba a nejaký, nazvala by som to aktuálny celosvetový estetický mainstream. Krajší sú zdravo vyzerajúci, vyšportovaní ľudia ako tí korpuletní. Krajší je minimalizmus ako preplácanosť… A tak ďalej.